Onhan tässä tapahtunut kaikenlaista.

Olin tosiaan niissä agilitykisoissa molempien koirien kanssa. Bella sai hienosti ensimmäisen LUVAn hyppäriradalta! Terikin veti hyppäriradan virheittä, yliajalla maaliin! Kaiken kaikkiaan hyvät kisat.

Nina Mannerin koulutusta oli kevään viimeinen kerta. Menin sinne Terin kanssa. Saimme paljon hyviä vinkkejä palkkaukseen. Tuntuu että Teriinkin saa niillä vielä lisää vauhtia. Bellakin oli mukana ja sen kanssa tokoilin, ihan kivalla menestyksellä.

En halunut Bellan kanssa osallistua, koska olen epävarma sen käytöksen suhteen.... Bella nimittäin on muutamaan otteeseen syöksynyt radalta muiden koirien päälle. Tämä oli ennen juoksuja, sitten tosiaan tuli juoksutauko. Aika varman päälle olen ottanut nyt juoksujen jälkeen. Mitään vastaavaa ei ole nyt sattunut. Toisaalta on hieman ristiriitaista kisata/treenata, kun ei voi täysin luottaa toiseen, mutta toisaalta tilanne ei ainakaan mihinkään muutu jos pysytään vaan kotona.... Nyt olen puuttunut Bellan pieneenkin "huonoon" käytökseen ja yrittänyt tehdä selväksi, että muutkin koirat saa elää ja treenata ja etten minä hyväksy mitään ryppyilyä. Uskon että syy tähän käytökseen on Bellan "syttyminen" agilityyn. Se varmasti ensinnäkin "omii" koko hallin/kentän itselleen. Lisäksi kun se on vielä luonteeltaan niiiiiin omistushaluinen (lelut/minä) ja koiradominoiva. Eikä tilannetta varmaan helpota nuo koiran hermot ja epävarmuuskaan.... Kyllä tämmöinen käytös periaatteessa "sopii" Bellan luonteeseen, mutta aina ennen olen voinut luottaa, että silloin kun tehdään töitä, niin tehdään töitä! Ikinä ei ole tarvinut tokoilessa pelätä, että koira häipyy. Ties vaikka ne lähestyneet juoksut myös vaikuttivat.... Toivotaan ettei tästä tule isompaa ongelmaa.... Jätän sitten lajin harrastamisen, jos tilanne sen vaatii. En missään nimessä tahdo, että muut koirat joutuvat kärsimään, etenkään että jotain vielä jollekin sattuisi.

Tästä onkin sitten hyvä jatkaa Bellan ja mun tämän päiväisiin uutisiin! Olimme siis tänään seuramme epävirallisissa agilitykisoissa. Osallistuin Bellan kanssa kilpailevien radalle. Meillä  meni TOSI kivasti! Puhdas rata, ajalla -6,08 ja olimme jopa neljänsiä! Bella oli PALJON vapautuneempi kuin esim viime kisassa. Vauhtiakin sitä kautta löytyi paljon enemmän. Kontaktit meni hyvin, vaikka aikalailla mä niitä roiskin... tarkemmin pitäis ottaa. Keinu oli tosi kiva, vaikka ei sitäkään olla radalla otettu. Muutama hankala paikka radalla oli. Etenkin tuo 5.hypyn jälkeinen vienti puomille oli TOSI hankala. Mä kun jo tiesin, että Bellaa on vaikea "kalastaa" tuolta selän takaa. Sillä kun on joku pakkomielle kiertää mun vasemmalle puolelle ja siellä odotti sitten se A-este. Bella ei vaan osaa vielä tulla tuohon "tähän". Treeneissä se onnistuu jotenkin kun käytän lelua ja eiköhän Bella sen vielä opi. Enkä mä osaa tehdä mitään ennakoivia käännöksiä, eikä sillä että Bellakaan osaisi niitä vielä lukea... Tuo lopun sählinki oli osaksi mun huonoa ohjausta ja osaksi järjestäjien "aiheuttamaa". Myönnän etten osannut mitenkään kertoa Bellalle minne mennään kepeistä seuraavan hypyn jälkeen. Mutta sitten Bella pongasi vielä sieltä viimeisen hypyn takaa sen hyvinkin näkyvillä olleen hihnan... Palkalle olisi jo halunnut päästä ja kuin ihmeen kaupalla sain sen vielä sieltä mukaan!

Kaiken kaikkiaan mä tykkäsin! Eikä Bella yrittänyt syödä ketään. Pieniä vilkaisuja "kuumiin"  ja palkattavana oleviin koiriin oli. Olikin tosi hyvä että sain heti puututtua niihin pieniin hännän ja karvojen nostoihin. Itsevarmuutta, kokemuksia kisatilanteista ja selviä sääntojä sallittuun ja ei-sallittuun käytökseen, niitä tuo Bella tarvitsee. Nämä möllikisat oli meille ennen kaikkea "hyvän mielen" kisat! Jonkin aikaa olin nimittäin aika aallon pohjalla tuon Bellan käytöksen takia.... Onnistuneet kokemukset auttavat minuakin :)

Tässä linkki Bellan ja mun möllikisojen rataan:

Bella mölleissä Kotkassa 22.3.2013

Laitetaan tähän vielä Bellan elämänsä TOINEN startti virallisissa kisoissa. Maalissa olimme siis huimalla -0,17, ilman ratavirheitä ja Bellalle siis ensimmäinen LUVA. Olimme jopa kolmansia ja siispä palkinnoilla. Katsokaa ja katelkaa kumman radan meno teitä enemmän miellyttää.

Bella Kotkassa hyppyradalla 10.3.2013