Teri onkin teettänyt töitä parin viimeisen päivän ajan. Koiralla on meneillään murrosikä tai joku vastaava kapinakausi. Etenkin luoksetuloissa ollaan kauheesti otettu takapakkia... Välillä Teri vaan kattoo, että "mitä, tarttisko tonne muka mennä... ei mua huvita, ai ei mun OLEKAAN pakko mennä, hip hei vapaus!" Eli tossa toi Terin ajatusmaailma. Mä pelkään ihan kauheesti, että toi koira kohta tajuu, ettei sen tarvi totella ja se tekee mitä huvittaa! Neuvoja pliis! Laumavietti Terillä ei ikinä ole ollut kovin vahva (mikä ei tosiaankaan auta luoksetuloissa), jo pentuna oli melko itsenäinen.

Eilen Teri karkasi naapurin pennun perään. No Teri ei tietenkään tullut mun luokse kun kutsuin, olihan sillä se pentu. No kaksikko lähti sitten juoksemaan pitkin kyliä! Pentukin on aika jästipää, eikä myöskään kuunnellut luoksetulo-kutsuja. Me sitten aikansa juostiin koirien perässä. Ja kyllä TIEDÄN, koiria ei saa juoksemalla kiinni. Pakko oli yrittää kun tuo maantie on niin lähellä. Loppujen lopuksi Teri tuli mun luokse, kun käänsin sille selän ja aloin kyykyssä tonkimaan maata. Ei tästä enempää. Voitte kuvitella kuinka raivona olin, itselleni siis.

Myöhemmin päivällä mentiin ensitreffeille kylällä asuvan sakemanniuroksen luokse. Alussa Teri aristeli, mutta pian löysivät yhteisen sävelen. Aika perinteistä sakemanni-leikkitappelua.  Hampaita ei säästelty! Kiva, että Terillä oli vaihteeksi kaveri, jonka kanssa pystyy kunnolla rähisemään ja ottamaan mittaa toisistaan! Sinne mennään toistekin. No mutta lähtiessä oli taas sama luoksetulo-ongelma.... Piti jälleen mennä pusikkoon kyykkimään ennen kuin koiraa alkoi kiinnostamaan.

Tänään ostin 15 metriä pitkän narun. Aattelin tehoharjoitteluna pitää koiraa kytkettynä liinan päässä. En tiedä onko tosta enää mitään apua Terin ikäiselle koiralle. Kai se tajuaa koska se on "vapaa" ja koska oikeasti vapaa! Oliskohan ruoan pihtaaminen tehokkaampaa? Eli siis koira ei saisi ruokaa normaalisti ollenkaan, vaan ainoastaan silloin kun tulee kutsusta luokse? Mun vaan täytyi kuljettaa kauheasti sapuskaa mukana... Ei kylläkään ongelma, jos parin viikon tehoharjoittelu riittää. 

Voihan tietysti luoksetulo-ongelma olla vaan joku ikään kuuluva vaihe... mene ja tiedä. Ei viittis kuitenkaan odottaa ja todeta, että ongelma on vaan pahentunut. Kertokaa vinkkejä jos vaan sellaisia löytyy. Onko kenelläkään ollut samnlaisia ongelmia tietyssä iässä? Ja ennen kaikkea, ovat ongelmat koiran aikuistuttua korjaantuneet? Taidan lisäksi olla liian vaativa.... Kyseessähän on ensimmäinen koirani. Niin paljon on mulla vielä oppimista!