Tänään oltiin Terin kanssa rauniokokeessa (soveltuvuuskoe). Järjestävänä seurana oli meidän oma seura eli Kotkan pelastuskoira ry (KPK). LÄPI MENI!!!

Kovin tyytyväinen en kuitenkaan suoritukseemme voi olla. Ongelmia oli just niissä jutuissa joiden olisi pitänyt toimia. Ens alkuun Teri luoksepäästävyydessä rähjäsi toisille koirille. Ja sitten se rähjäsi vielä vähän lisää.... Mä en kyllä nyt ymmärrä missä ollaan lähdetty menemään metsään kun tuollaista käytöstä ilmenee Otsan rypistys Kiva siihen sitten laittaa ne perinteiset selitykset "ei tää normaalisti tällästä tee". Noh, nyt sitten treenataan ja tuommoiseen käytökseen puutun kyllä aivan välittömästi, hiton kukkoilija! Huuto

Sitten meillä oli koiran hallintaosuus, jossa ammuttiin. Ensimmäinen kerta, mä ihan pähkinöinä kun en tiennyt miten reagoi. Kyllähän Teri reagoi, mutta ei kuitenkaan menettänyt toimintakykyään (Bella olisi paskonut housuihin). Korvat sillä liikkui niin moneen eri suuntaan etten ennen moista nähnyt Nauru. Mua jännitti IHAN kauheesti jättää Teri heti sen ampumisen jälkeen paikalla oloon. Olin ihan varma ettei se pysy. Mutta hienosti Teri kokosi itsensä ja pysyi makuulla vaadittavan ajan Hymy. Tähän olikin kaikista tyytyväisin kokeessa, hyvä Teri!

Ja sitten oli vuorossa ketteryysosuus. Sen olisi pitänyt olla Terille helppo nakki, mutta ei. Huokaus. Avonaiset, ritiläportaat ylös ja alas, samat joita mennyt monta kertaa ennenkin. Ei se vaan lähten kiipeämään. Päinvastoin hyppäsi viereiselle "heilurialustalle". Teri varmaan halusi esittää taitojaan NauruNauru Pienen jahkailun ja poukkoilemisen jälkeen sitten päästiin raputkin! Hitto ku mua otti päähän. En mä kai ollut sitten osannut Terille tarpeeksi selkeästi kertoa mitä vaaditaan... Nolostunut

Itse etsintäosuus meni aika mukavasti. Mun etsintäsuunnitelma oli vaan aika surkee, kun en tuulta huomioinnut (mun puolustukseksi ei siellä oikein tuullutkaan). Alkuun jälleen ammuttiin. Nyt Teri reagoi huomattavasti vähemmän Hymy. Aikamoista hajujen haistelua (maassa siis) koko homma oli. Mä jo kerkesin aatteleen ettei se mitään ilmaisekaan. Onneksi pian alkoi kuulumaan haukku! Ekalta maalimieheltä ei millään meinannut tulla pois. Odotti vaan sitä makkaraa Nauru. Sai Teri multa makkaran palkaksi. Seuraavakin maalimies löytyi pian. Sieltä Teri tulikin jo nopeammin pois, tajusi kai jo multa odottaa sitä makkaraa! Molempiin ilmaisuihin olen tyytyväinen. Ne olivat hyviä "Terin mittapuulla".

Raunion soveltuvuuskoe siis läpäisty! Eli Terillä ja mulla siis jonkinlaista potentiaalia pelastuskoirakoksi. Ihan vaan KAUHEESTI täytyy tehdä hommia jatkossa! Testaajakin sanoi että paljon tarvii treeniä ennen peruskoetta. Muuten kuulemma noutaja tulee NauruNauru

Kiitokset vaan kaikille kokeeseen ja sen järjestämiseen osallistuneille!